HULP VOOR AL ONZE INWONERS BIJ ACHTERSTAND BETALEN HYPOTHEEK

Beeld: Senioren Hollands Kroon

ANNA PAULOWNA – Twee hypotheekverstrekkers (Rabobank en Aegon) melden voortaan aan de gemeente Hollands Kroon wanneer inwoners achterlopen met hun betalingen. Het doel: schuldenproblematiek op een vroeg moment op het spoor te komen. Hollands Kroon is een van de zes gemeenten in het land, die aan dit experiment meedoen, aldus de betrokken wethouder Mary van Gent (Senioren Hollands Kroon, SHK).

Los van hetgeen de twee hypotheekverstrekkers eventueel doorgeven, trekken ook de nutsbedrijven, zorgverzekeraars en woningbouwcorporaties aan de bel wanneer er gedurende twee maanden geen betalingen zijn ontvangen. Van die situatie is al langer sprake. Aan het experiment doen naast Hollands Kroon de gemeenten Amsterdam, Arnhem, Breda, Nijmegen en Tilburg mee.

Goede resultaten

Bij geldelijke problemen neemt Hollands Kroon contact op met daarbij de vraag of er behoefte bestaat aan hulp. Bij een positief antwoord wordt er een plan opgesteld om van de schulden af te komen. Dat Hollands Kroon daar als middelgrote gemeente bijzit, heeft te maken met de goede resultaten die op het gebied van schulddienstverlening worden geboekt, aldus de SHK-wethouder. ,,We halen al jaren een dikke negen. Ik ben er heel erg trots op dat Hollands Kroon bij het experiment betrokken is.’’

Niet binnengekomen

In het verleden heeft Hollands Kroon hypotheekverstrekkers al benaderd met de vraag of er gegevens over betalingsachterstanden konden worden verstrekt, ’maar toen kwamen we niet bij ze binnen’, aldus Van Gent. Bij de proef is de Nederlandse Vereniging voor Volkskrediet  (NVVK)betrokken. Dit is de koepelorganisatie voor schuldhulpverlening. Jaarlijks geeft Hollands Kroon aan de NVVK door hoeveel inwoners met schulden hulp is geboden, het aantal schuldregelingen dat is getroffen, hoe hoog de gemiddelde schuld is en wie de schuldeisers zijn.

*Bronnen: NHD, De Stem